Koji element tvoju priču čini drugačijom?


Često se na ovim prostorima misli da je obrt namenjen filmskoj a ne proznoj priči, pošto ga u evropskom narativu ima manje nego u američkom, odakle konzumiramo daleko više pričsa sa ekrana.

Međutim, još u drugoj polovini prošlog veka smatralo se da je kratka priča samo ona koja na kraju ima obrt, pa što neočekivaniji obrt, koji priči daje što drugačije značenje, bolja priča. To je opet došlo iz američkog pravca, ali zapatilo se i kod nas pa i danas se može pročitati savremena priča sa obrtom na kraju. (Lično obožavam takve, dobro izvedene.)

Sem na kraju, u romanima se češće sreće na drugim mestima, iako se svakako ne nalazi u svakom, pa ni u svakom drugom.

Ipak, treba iskoristili ovaj element u svojoj priči jer se kroz njega pokazuje pravo umeće umetničkog pripovedanja, dakle ne pukog preslikavanja ono što ograničenim čulima percipiramo.

Obrt je nepredviđeni, neočekivani, iznenađujući događaj ili otkriće što postojeću radnju okreće naopačke.


Kao doprinosi priči:


  • jedinstavena je i nezaboravna


Šta moraš da znaš ako hoćeš da ubaciš obrt u svoju priču:


  • Kako da ga napišeš
  • Gde da ga staviš
  • Koje greške treba da izbegneš

Kako da napišeš obrt koji radi?


  1. Najpre kreiraj očekivanja kod čitalaca.
  2. Onda postavi hintove za obrt koji će jedino u slučaju čitaočeve rekonstrukcije imati smisla, ne i pre toga. Čitaoci treba da se iznenade ali ne bi trebalo da se osećaju prevareni.
  3. Suptilno navođenje na krivi put može da bude deo obrta ali i ne mora, izaberi.
  4. Koincidencija nikad nije dobar motiv u umetničkom pripovedanju pa ni u slučaju obrta.
  5. Napetost nije predviđena samo za akciju i triler, obrt je potentna stvar.
  6. Jedan (ali vredan) obrt je dovoljan po knjizi.

Primeri


    1.      Glavni lik to može biti samo na početku ili u prvoj trećini, dok ga ne ubiješ a onda nastaviš da pričaš o pravom glavnom junaku.
    2.      Glavni lik može da bude prevaren ali do kraja priče neprijatelj može da se preokrene u prijatelja.
    3.      Može biti da ćeš, kao pripovedač, morati da nas vratiš u prošlost da bi obrt bio logičan. Jedan od načina je i da počneš da pričaš od nazad.
    4.      Crvena haringa. Nešto što vodi ka pogrešnom zaključivanju
    5.      Nepouzdani pripovedač može da nema dovoljno informacija zbog ograničene perspektive u koju ga pisac stavlja, ili može da bude naivan, ili jednostavno da laže.
    6.      Obrt može biti unutrašnji, kao prepoznavanje ili otkrovenje.
    7.      Šta god da izabereš, kao i svi ostali elementi, mora biti opravdano, motivisano, nikako po principu deus ex machina.


Odlučida li ćeš ove klišeizirane da preskočiš ili izabereš:


  1. Otkriće da su prijatelji zapravo najuža familija, kao ostavljen sin kad je bio mali, pa se združio sa ćaletom pa saznao da mu je to ćale, pa se naljutio pa se odljutio
  2. Neprijatelj nepogrešivo zna svaki korak protagoniste
  3. Prelepa žena se zaljubljuje u ružnog zbog dobrote, ili bogata u siromašnog
  4. Dvoje koji se mrze na kraju se zaljubljuju
  5. Otkriće bogatog pretka, plemićke krvi


Obrt dovoljno univerzalan koliko i ličan, kliše koliko i originalan, however leave it, its mine – unutar kompanije, šef seksualno ne zlostavlja radnice već radnike.

Iskoristi obrte iz filmova i serija i ubaci ih u svoju prozu koja, tako, skače na stepenik više, dobija novi nivo koji će nam svima prijati.


Ukoliko želiš pomoć u procesu kreiranja romana, prijavi se OVDE na edukativni program Napiši roman. Ili mi piši u KONTAKT

Poslušaj ovaj tekst na linku: